کوتاه کننده لینک گوگل

25.Feb.2022

کوتاه کننده لینک گوگل Google URL Shortener

کوتاه کننده لینک گوگل یا Google URL Shortener یکی از سرویس های مفید شرکت گوگله که متاسفانه خیلی ها نمیشناسنش. سرویس کوتاه کننده لینک در واقع یک نرم‌افزار آنلاینه که یک لینک طولانی رو از کاربر دریافت میکنه و بعد اون لینک طولانی رو به یک لینک کوتاه تبدیل میکنه. شما می تونید این لینک کوتاه رو در هر جایی که دوس دارید استفاده کنید. سرویس کوتاه کننده لینک گوگل یکی از بهترین سرویس های کوتاه کننده لینکه که در این پست می خوام روش استفاده از این سرویس رو خدمت تون آموزش بدم.

لزوم استفاده از سرویس کوتاه کننده لینک

به طور کلی برای استفاده از سرویس های کوتاه کننده لینک 2 تا دلیل وجود داره :

■ اشتراک گذاری لینک های کوتاه بسیار راحت تره.

■ در بعضی از شبکه های اجتماعی (سرویس های مایکرو بلاگ مثه Twitter) محدودیت تعداد کرکتر وجود داره. برای مثال شما در توییتر واسه هر پست تون فقط می تونید از 140 کرکتر استفاده کنید !

معرفی Google URL Shortener یا کوتاه کننده لینک گوگل

شرکت گوگل در 14 دسمبر سال 2009 یک سرویس کوتاه کننده لینک رو معرفی کرد به نام  goo.gl. دامین goo.gl شباهت زیادی به نام گوگل داره و از دو قسمت ساخته شده : قسمت نام دامین goo و قسمت TLD یا پسوند gl. پسوند gl مربوط میشه به منطقه Greenland. گرین لند یک منطقه خود مختاره که در شمال شرقی کانادا واقع شده. گوگل برای زیباتر شدن آدرس لینک های کوتاه از TLD این منطقه استفاده کرده. در ابتدا goo.gl فقط برای سرویس های خود گوگل قابل استفاده بود. اما چند وقت بعد ،  از سپتامبر 2010 سرویس goo.gl برای همه URL ها در دسترس قرار گرفت. سرویس goo.gl دو تا مزیت بسیار کاربردی و مهم داره :

■ تولید کد QR برای لینک کوتاه شده.

■ ارائه آمار دقیق تعداد بازدید از لینک های کوتاه شده.

روش استفاده از سرویس کوتاه کننده لینک گوگل

استفاده از سرویس goo.gl خیلی ساده است و فقط کافیه مراحل زیر رو انجام بدین. قبل از هر چیزی لازمه بدونید که بهتره برای استفاده از این سرویس حتما یک حساب کاربری گوگل داشته باشید !

■ وارد حساب کاربری Gmail تون بشید.

■ وب سایت goo.gl رو باز کنید.

■ در اون کادر طوسیی رنگ اونجا که نوشته Paste your URL here زیرش یه کادر متنی وجود داره. لینک طولانی مورد نظر تون رو کپی و در این کادر متنی Paste کنید.

ثبت لینک در سرویس کوتاه کننده لینک گوگل goo.gl

■ حالا روی دکمه آبی رنگ Shorten URL کلیک کنید. در حد تیتر عرض کنم که واژه Shorten یعنی « کوتاه کردن».

■ همونطور که ملاحظه می کنید در سمت راست صفحه لینک کوتاه تولید شده که با goo.gl شروع میشه. در ضمن یک اسکرین شات از صفحه مربوط به لینک مورد نظر تون هم نمایش داده میشه.

لینک کوتاه شده + اسکرین شات صفحه مربوط به لینک

■ تموم شد ! حالا می تونید این لینک کوتاه رو در هر جایی که دوس دارید استفاده کنید. اگر حساب کاربری جیمیل داشته باشید دیگه نیازی نیست این لینک ها رو در جای دیگه ای ذخیره کنید. فقط کافیه وارد حساب کاربری تون بشید و بعد به وب سایت goo.gl مراجعه کنید تا بتونید فهرست همه لینک ها تون رو ببینید. اما اگر جیمیل ندارید باید حتما این لینک ها رو در یک فایل متنی ذخیره کنید تا اگر خواستین دفعات بعدی هم ازش استفاده کنید.

آمار دقیق تعداد بازدید از لینک های کوتاه شده در goo.gl
همونطور که خدمت تون عرض کردم یکی از مهم ترین مزایای سرویس کوتاه کننده لینک گوگل اینه که شما می تونید آمار دقیق بازدید از لینک ها تون رو ببینید. یه بار دیگه یادآوری میکنم ، برای اینکه بتونید مجددا به لینک ها تون دسترسی داشته باشید و آمار بازدید لینک ها رو چک کنید ، لزوما باید یه حساب کاربری گوگل (همون جیمیل) داشته باشید و پیش از ورود به سایت goo.gl باید وارد حساب کاربری جیمیل تون بشید. برای مشاهده آمار بازدید لینک ها تون مراحل زیر رو انجام بدین :

■ وارد حساب کاربری گوگل تون بشید.

■ وب سایت goo.gl رو باز کنید.

■ خب همونطور که ملاحظه می کنیم زیر کادر طوسی رنگ درج لینک ، فهرست لینک هایی که تا الان ثبت کردین در قالب یک جدول نمایش داده میشه. در این جدول می تونید خلاصه آمار بازدید تون رو ببینید.

نمایش آمار بازدید از لینک ها در سرویس کوتاه کننده لینک گوگل

در این جدول چنتا گزینه وجود داره :

• لینک طولانی Liong URL

• تاریخ ثبت لینک Created

• لینک کوتاه شده Short URL

• تعداد کلیک وی لینک Clicks

اما یه گزینه دیگه هم جلوی لینک کوتاه وجود داره با عنوان Details. اگر روی Details کلیک کنید می تونید جزئیات کامل آمار بازدید لینک مورد نظر رو ببینید.

کد QR و آمار بازدید از لینک های کوتاه شده 
کد QR و آمار بازدید از لینک های کوتاه شده

همونطور که ملاحظه می کنید در بالای صفحه Details لینک اصلی (لینک طولانی) ، لینک کوتاه شده و  کد QR مربوط به لینک تون نمایش داده میشه. زیرش می تونید نمودار بازدید از لینک تون رو ببینید.

آمار دقیق بازدید از لینک ها در سرویس کوتاه کننده لینک گوگل یا goo.gl

و در قسمت آخر صفحه چنتا نمودار دیگه هم وجود دارن :

• نمودار Referrers  : منابع بازدید

• نمودار Browsers : مرورگر های بازدید کننده ها

• نمودار Countries : کشور هایی که کاربران از اونجا لینک شما رو دیدن

• نمودار Platforms : سیستم عامل های بازدید کننده ها

همونطور که عرض کردم اگر حساب کاربری گوگل داشته باشید می تونید هر وقت که دوس داشتید به این صفحه سر بزنید و آمار بازدید لینک ها تون رو چک کنید.

خب دوستان ، دیدین که استفاده از سرویس کوتاه کننده لینک گوگل یا همون goo.gl خیلی ساده اس. من سعی کردم که چیزی از قلم نیوفته اما اگر بازم سوالی درباره سرویس goo.gl دارید یا اینکه تجربه ای از کار کردن با این سرویس دارید حتما در همین صفحه مطرح کنید تا بقیه دوستان هم استفاده کنن.