فیشینگ کثیف ترین دام دزدان اینترنتی

05.Mar.2022
حمله فیشینگ در محیط پیشرفته دیجیتالی امروز، کارمندان و پیمانکاران می توانند با استفاده از مجموعه ساده ای از مدارک وارد سامانه ها و برنامه های کاری خود شوند. اگرچه این موضوع کار را برای کارمندان و پیمانکاران آسان می کند اما در عین حال سازمان ها را در معرض خطر افزایش نوع خاصی از جرایم اینترنتی قرار می دهد: فیشینگ! فیشینگ روشی برای جمع آوری اطلاعات شخصی افراد با استفاده از ایمیل ها و وب سایت های فریبنده است. فیشینگ یکی از رایج ترین حملات سایبری است. ما در سایت لیشر بهترین کوتاه کننده لینک سعی داریم از فیشینگ جلوگیری کنیم و اگر به یکباره به این صفحه وارد شدید احتمالش هست که شما توسط لینکی ممکن بود مورد فیشینگ قرار بگیرید که به این صفحه منتقل شدید تا از این حمله نسبت به شما جلوگیری شود و این لیشر هست که شما را از این حملات در امان نگه میدارد. فیشینگ چیست؟ فیشینگ نوعی حمله مهندسی اجتماعی است که عموماً از طریق ایمیل و با هدف سرقت اطلاعات ورود به سیستم و سایر اطلاعات حساس مانند اطلاعات کارت اعتباری برای سرقت هویت افراد انجام می شود. یکی از ویژگیهای قابل توجه فیشینگ، عنصر سورپرایز است! این ایمیلها زمانی دریافت می شوند که قربانی انتظارش را ندارد. مهاجمان می توانند ایمیل ها را زمانبندی کنند تا قربانیان در شرایط حواس پرتی با چیزهای دیگر  مانند کار، آنها را دریافت کنند. تمرکز و توجه دائمی به ایمیل های مشکوک غیرممکن است و کلاهبرداران این را خوب می دانند. بر اساس گزارش سالانه جرایم اینترنتی FBI در سال 2020 ، حملات فیشینگ 32.35 درصد از کل حملات سایبری سال گذشته را شامل می شود که در واقع بیشترین حمله بوده است و 241 هزار و 342 مورد فیشینگ رخ داده است. این رقم در پنج سال گذشته بیش از ده برابر شده است، در حالی که در سال 2015 این رقم 19465 بود. در حمله فیشینگ، هکرها از ارتباطات نوشتاری (به عنوان مثال ایمیل یا پیام فوری) برای سرقت اطلاعات شخص به عنوان یک منبع معتبر استفاده می کنند. در واقع هدف این است که گیرنده ایمیل فریب بخورد و با تصور اینکه پیام مورد نظر چیزی است که او می خواهد، روی لینک کلیک کرده و یا پیوست را بارگیری کند. معمولا این روند مراحل زیر را طی می کند: هکر به یک وب سایت معتبر دسترسی پیدا کرده یا یک دامنه جعلی ایجاد می کند. مهاجم پیامی را طراحی می کند که دریافت کنندگان را به کلیک بر روی لینک ارسالی به آن سایت ترغیب کرده و این پیام را به ایمیل های متعددی ارسال می کند. اگر شخصی روی لینک کلیک کند، یا از آن ها خواسته می شود نام کاربری و رمزعبور خود را وارد کنند و یا سایت بدافزاری را بارگیری می کند که اطاعات ذخیره شده در دستگاه یا حافظه مرورگر را جمع آوری می کند. مهاجم از این اعتبارها برای دزدیدن داده های حساس از شخص استفاده می کند. علیرغم پیشرفت هایی که در طی سالها در فیلترهای ایمیل ایجاد شده است و Google روزانه 100 میلیون ایمیل هرزنامه را برای کاربران  Gmail فیلتر می کند، با این حال حملات فیشینگ همچنان به دو دلیل رایج است: ایجاد ایمیل های قانع کننده و ایجاد وب سایت های جعلی نیاز به تخصص پیچیده ای ندارند. به راحتی مقیاس پذیر هستند ، که در نهایت بسیار کارآمدتر از زمان تلاش برای نفوذ به سرور است. مکرراً گفته می شود که انسان ها حلقه ضعف امنیتی بوده و دائما در معرض فیشینگ هستند. به عنوان مثال  کلاهبرداران در دو سال گذشته بر ترس بزرگ مردم از همه گیری کووید -19 سرمایه گذاری کردند. 0.1 درصد ایمیل های فیشینگ که از طریق فیلترهای ایمیل عبور می کنند هنوز به اندازه کافی برای کلاهبرداران سودآور است ، این بدان معناست که کاربران باید در سالهای آینده حتی بیشتر مراقب باشند. فیشینگ خطرات حملات فیشینگ اگرچه فیشینگ برای هدف قرار دادن افراد طراحی شده است اما در صورت موفقیت آمیز بودن یک حمله فیشینگ عواقب جبران ناپذیر هم افراد و هم سازمان ها را درگیر خواهد کرد. مجرمان اینترنتی می توانند با داشتن اطلاعات کاربری وارد سیستم شده، به برنامه های شخصی و شرکتی دسترسی پیدا کنند و با تغییر رمز عبور دسترسی مالکین را به حساب ها قفل کنند. آن ها همچنین می توانند با اضافه کردن عوامل احراز هویت چندعاملی با دستگاه های خود امکان دسترسی به حساب ها را سخت تر کنند. این موضوع به خصوص زمانی مشکل ساز می شود که مهاجم از طریق ایمیل پیام های ظاهرا قانونی را به کاربران مختلف ارسال کرده و در نهایت کل شبکه به خطر می افتد. پس از ورود به شبکه سازمان، هکرها می توانند با استفاده از مجوزهایی که از افراد به دست آورده اند به نصب بدافزارهایی اقدام کنند که می توانند سیستم های شرکتی را خاموش کرده و یا پول و مالکیت معنوی را سرقت کنند. به دلیل سطح کنترلی که مدیران در سازمان خود دارند حمله والینگ می تواند تاثیر شدیدی بر شرکت بگذارد. این حملات میلیون ها دلار خسارت به سازمان ها وارد کرده است. علاوه بر خسارت مالی و از دست رفتن سرمایه سازمان در مواردی داده های مشتری به خطر افتاده و اعتبار سازمانی آسیب دیده است. حملات فیشینگ چگونه کار می کند؟ اکثر حملات فیشینگ از طریق ایمیل انجام می شود. مهاجم به احتمال زیاد از طریق لیستی از ایمیل های نقض شده اقدام کرده و ایمیل های فیشینگ را به صورت عمده ارسال می کند و انتظار دارد حداقل بخشی از لیست را فریب دهد. فرستنده اغلب سعی می کند خود را به عنوان یک نهاد معتبر ، مانند شرکت خدمات شخصی آن شخص (در مورد یک فرد) یا یک تأمین کننده (در مورد یک کسب و کار) معرفی کند. هدف از ارسال ایمیل این است که کاربر را به گونه ای فریب دهد تا تا به ایمیل پاسخ داده یا معمولاً روی پیوندی کلیک کند که با این کار او را به یک وب سایت جعلی هدایت می کند که شبیه وب سایتی قانونی است. سپس کاربر سعی می کند وارد وب سایت جعلی شود و فکر می کند که وب سایت واقعی است و مهاجم می تواند رمز عبور او را را بدزدد. بسته به اینکه مهاجم با وب سایت جعلی چقدر پیش رفته است ، ممکن است اطلاعات اضافی لازم برای سرقت هویت را نیز بدست آورد. به عنوان مثال ، او ممکن است یک داشبورد شبیه به وب سایت قانونی ایجاد کند و اطلاعات کارت اعتباری فرد ، شماره تأمین اجتماعی ، آدرس و غیره را درخواست کند تا در حملات بعدی استفاده شود.به غیر از حملات عمومی فیشینگ ، انواع دیگری از حملات فیشینگ نیز وجود دارد که باید از آنها نیز آگاه باشید. فیشینگ نیزه ای فیشینگ نیزه ای تلاشی هدفمند برای سرقت اطلاعات حساس مانند اطلاعات حساب های کاربری یا اطلاعات مالی از یک قربانی خاص است که اغلب با هدف های مخرب انجام می شود. این هدف با به دست آوردن اطلاعات شخصی قربانی مانند شهر محل سکونت ، شماره تلفن، مکان هایی که قربانی مرتباً به آنها مراجعه می کند و یا خرید آنلاینی که اخیرا انجام شده به دست می آید. سپس مهاجم برای بدست آوردن اطلاعات حساس، خود را به عنوان یک دوست یا سازمان قابل اعتماد جا زده که معمولاً از طریق ایمیل یا سایر پیام های آنلاین این اتفاق رخ می دهد. این روش موفق ترین روش کسب اطلاعات محرمانه در اینترنت است که حدود 91 درصد حملات را به خود اختصاص داده است. برخلاف حملات فیشینگ نیزه ای، قربانیان حملات فیشینگ اختصاصی و هدفمند نیستند و معمولاً به طور همزمان برای افراد زیادی ایمیل ارسال می شود. هدف حملات فیشینگ ارسال یک ایمیل جعلی به تعداد زیادی از افراد است. با این هدف که احتمالا شخصی روی پیوند مورد نظر کلیک کرده و اطلاعات شخصی خود را ارائه دهد و یا بدافزاری را بارگیری کند. در حالی که حملات فیشینگ نیزه ای، قربانی خاصی را هدف قرار داده و پیام ها به گونه ای تغییر می یابد که به طور خاص آن قربانی را مخاطب قرار دهد. موفقیت فیشینگ نیزه ای به فکر و زمان بیشتری نسبت به فیشینگ نیاز دارد. مهاجمان فیشینگ تلاش می کنند تا آنجا که ممکن است اطلاعات شخصی قربانیان خود را بدست آورند تا ایمیلی که ارسال می کنند مشروع به نظر رسیده و شانس خود را برای گول زدن گیرندگان افزایش دهند. تشخیص و شناسایی حملات فیشینگ نیزه ای دشوارتر از شناسایی حملات فیشینگی است که در مقیاس وسیع انجام شده است. به همین دلیل حملات فیشینگ نیزه ای در حال گسترش است.   والینگ یک قدم فراتر از فیشینگ نیزه ای، حمله والینگ است. والینگ نوع خاصی از حمله فیشینگ نیزه ای است که در آن کلاهبرداران افراد برجسته ای مانند مدیر عامل در بخش خصوصی یا مقامات عالی رتبه دولتی  را هدف قرار می دهند. حملات والینگ اغلب سعی می کند تا زیردستان فرد قربانی را مجبور به انجام عملی کنند. گزارش FBI نشان می دهد که مجرمان اغلب سعی می کنند کنترل مدیر ارشد مالی یا مدیرعامل را به دست آورده و حساب آن ها را جعل کنند. انواع فیشینگ چگونه از فیشینگ سازمانی جلوگیری کنیم؟ یکی از بزرگترین اقدامات پیشگیرانه که سازمان ها می توانند برای محافظت از کارمندان و کسب و کار خود انجام دهند، آموزش در مورد خطرات فیشینگ و نحوه شناسایی حملات مشکوک است. پس از اجرای اقدامات آموزشی قوی، پیشگیری از موفقیت فیشینگ به قرار دادن مدیریت هویت و دسترسی در مرکز استراتژی امنیتی شما بر می گردد. اجرای تدابیر امنیتی پیشگیرانه با ترکیب لایه های امنیتی اضافی در برنامه های سازمانی مانند استقرار احراز هویت یکپارچه (Single Sign On) و احراز هویت چند عاملی انطباقی (Adaptive MFA) سازمان ها می توانند فیشینگ را به صورت فعال در مسیرهای خود متوقف کنند. محدود کردن سطح حملات با مدیریت خودکار چرخه حیات کاربران می توان از حملات به افرادی که اشتباها دسترسی های بالایی دارند جلوگیری نمود. با استفاده از سامانه مدیریت هویت و دسترسی مشخص می شود هر شخص به چه منابعی، در چه حدی و در چه محدوده زمانی دسترسی دارد. افزایش سرعت عمل در مواجهه با حملات با بررسی در لحظه رویدادهای احراز هویت این امکان وجود دارد که سریعا با دسترسی غیر مجاز به حساب های کاربری در همان لحظه مقابله کرد. سازمان ها می توانند با استفاده از سرویس اعلان آتین از فعالیت‌ های مشکوک مانند تغییر رمزعبور و احراز هویت چندعاملی در حساب کاربری خود سریعا مطلع شده و اقدامات لازم را انجام دهند. همچنین با اعمال سیاست‌های احراز هویت تطبیقی برای تمامی کاربران می توان در صورت وقوع حملات فیشینگ در اسرع وقت نسبت به اجرای اقدامات اصلاحی و کاهش آسیب‌ها اقدام نمود. حمله جعل (Spoofing) و حمله فیشینگ جعل نوعی حمله است که در آن مهاجم وانمود می کند شخص دیگری است تا قربانی را مورد حمله قرار دهد. در اکثر حملات فیشینگ از جعل به عنوان یک ابزار مهندسی اجتماعی استفاده می شود ، اما همه حملات جعلی فیشینگ نیستند. به عنوان مثال ، حملات جعلی همچنین به عنوان بردار حملات برای حملات باج افزار استفاده می شود. در یک حمله باج افزار معمولی ، قربانی ایمیلی با پیوست آسیب دیده حاوی بدافزار دریافت می کند که پس از اجرا ، فایل های رایانه ای خود را رمزگذاری می کند. مهاجم سپس باج می خواهد تا پرونده های قربانی را پس دهد. بهترین دفاع در برابر حملات فیشینگ در دنیای سایبری بسیار مهم است که هر فرد و سازمانی در مورد حملات فیشینگ و بهترین راه دفاع در برابر این حملات آگاهی داشته باشد. همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم حمله فیشینگ روشی پیچیده است که از طریق ایمیل ها یا وبسایت هایی که ادعا می کنند معتبر و از سوی سازمان های مورد اعتماد هستند اطلاعات مهم را به خطر می اندازد. در ادامه برخی از مهمترین نکات برای حفاظت از اطلاعات افراد و سازمان ها در برابر حملات فیشینگ را ذکر می کنیم. 1. از امنیت اطلاعات شخصی خود اطمینان حاصل کنید. برای اطمینان از امنیت اطلاعات شخصی خود در برابر حملات فیشینگ باید در هنگام ورود اطلاعات شخصی، اطلاعات ورود به سیستم و به طور کلی هرگونه اطلاعات حساس داخل یک سایت بسیار مراقب باشید. در اینجا نکات مفیدی برای حفاظت از اطلاعات شخصی شما را ذکر می کنیم: بررسی کنید که وب سایت مورد نظر معتبر است یا خیر. اگر وبسایت مورد نظر برای شما شناخته شده نیست اطلاعات خود را ارائه ندهید. اطلاعات ورود به سیستم خود را با دیگران به اشتراک نگذارید. از رمزهای عبور قوی و منحصر به فرد استفاده کنید. از رمز عبور مشابه برای چندین حساب کاربری مختلف استفاده نکنید. 2. اطلاعات شخصی خود را فقط در وبسایت های امن وارد کنید. اگر قصد دارید اطلاعات حساس و یا اطلاعات مالی خود را به سایتی ارائه دهید، ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که سایت مورد نظر توسط گواهی SSL ایمن شده است. یک URL ایمن شده توسط SSL با https شروع می شود. مثلا https://www.google.com نکته 1: روی علامت قفل کنار آدرس سایت کلیک کرده و گواهی SSL سایت را بررسی کنید. اگر گواهی و URL با هم مطابقت نداشته و یا گواهی منقضی شده باشد ممکن است اطلاعات شما به خطر بیفتد. نکته 2: اگر در حال مشاهده سایتی هستید که می دانید قانونی است اما اخطار ایمن نبودن سایت را دریافت کنید احتمال به خطر افتادن اطلاعات شما وجود دارد. بنابراین با اطمینان از ایمن بودن سایت می توانید اطلاعات خود را وارد کنید. 3. ایمیل های مشکوک را حذف کرده و روی آن کلیک نکنید. ممکن است ایمیلی ناخواسته از منبعی ناشناخته دریافت کنید که به نظر مشکوک و حاوی فیشینگ است. ایمیل مشکوکی که ممکن است حاوی ویروس یا اسکریپت بدافزاری باشد تا شما را به یک وب سایت آسیب پذیر هدایت کرده و اطلاعات شما را بدزدد. اگر می خواهید از ایمیل فیشینگ جلوگیری کنید ، ایمیل هایی را که باعث سردرگمی شما می شود حذف کنید. اگر فکر می کنید ایمیل دریافتی شما مشکوک است ، می توانید مستقیما با فرستنده تماس گرفته تا مطمئن شوید او این ایمیل را ارسال کرده است . علاوه بر حذف ایمیل، می‌توانید آن را به عنوان اسپم و یا به عنوان فرستنده مشکوک علامت‌گذاری کنید. بهتر است بر روی این نوع از ایمیل ها کلیک نکنید. 4. هرگز اطلاعات شخصی خود را در سطح اینترنت ارائه ندهید برای جلوگیری از حمله فیشینگ، شما هرگز نباید اطلاعات حساس شخصی یا مالی خود مانند اعتبارات ورود به سیستم یا اطلاعات کارت اعتباری بانکی را از طریق اینترنت به اشتراک بگذارید. اغلب ایمیل‌های فیشینگ شما را به صفحاتی که در آن ورودی‌های اطلاعات مالی و یا شخصی مورد نیاز هستند ریدایرکت می کنند. به عنوان یک کاربر اینترنت ، هرگز نباید از طریق پیوند موجود در ایمیل های ورودی ، مطالب محرمانه خود را وارد کنید. بررسی آدرس وب سایت معتبر و ایمن توسط گواهی SSL را به یک عادت برای خود تبدیل کنید. 5. صحت آدرس های ایمیل را بررسی کنید کلاهبرداران فیشینگ معمولاً سعی می کنند آدرس ایمیل را به عنوان یک کاربر رسمی یا قانونی ارسال کنند. با این حال ، با بازبینی دقیق ، مواردی از قبیل: آدرس ایمیل دریافتی ممکن است اشتباه نوشته شود. به عنوان مثال ایمیل را به جای businesswork.com از business.work دریافت کنید. یک مورد دیگر این است که نام شرکت ممکن است اشتباه نوشته شود. به عنوان مثال ، شما به جای “trustbank.com” از “trsutbank.com” ایمیل دریافت خواهید کرد. بنابراین ، قبل از کلیک کردن روی این نوع پیوند ایمیل برای وارد کردن اطلاعات شخصی خود ، باید آدرس ایمیل را با دقت بررسی کنید. 6. برای کارمندان خود ورک شاپ آموزش و آگاهی از امنیت سایبری ترتیب دهید. هر سازمانی باید کارگاه آگاهی بخشی و برنامه آموزشی منظمی درباره امنیت سایبری ترتیب دهد. برنامه کارگاه و آموزش ممکن است شامل موضوعات زیر باشد: امنیت سایبری و اهمیت آن. جرایم اینترنتی و انواع مختلف آن حمله فیشینگ چیست؟ انواع حملات فیشینگ بهترین دفاع در برابر حملات فیشینگ چیست؟ انواع مختلفی از ابزارها و تکنیک های امنیت سایبری. بنابراین ، کارمندان از تهدیدات سایبری آگاه خواهند شد و می توانند از خود در برابر حملات سایبری محافظت کرده و همچنین امنیت اطلاعات شخصی خود را تضمین کنند. 7. سیاست امنیتی برای سازمان و کسب و کار خود داشته باشید خط ‌مشی امنیتی، امنیت، ثبات و قابلیت اعتماد یک سازمان را تضمین خواهد کرد. اگر یک سازمان خط‌ مشی امنیتی نداشته باشد، آماده‌سازی و استقرار یک سیاست بسیار ضروری است. سیاست امنیتی می‌تواند شامل موضوعات زیر باشد: امنیت فیزیکی و شبکه ای سازمان خط مشی ایجاد و مدیریت رمز عبور آموزش آگاهی از امنیت کلیه کارمندان استفاده ایمن از ایمیل و حساب رسانه های اجتماعی و غیره بنابراین، امیدوار باشید که وجود این سیاست امنیت شما را تضمین خواهد کرد. 8. درباره تکنیک های فیشینگ مطلع باشید یک کاربر اینترنت باید در مورد حمله فیشینگ آگاهی داشته و همچنین باید بداند بهترین دفاع در برابر حملات فیشینگ چیست. کلاهبرداری های فیشینگ جدید دائما در حال توسعه هستند. بدون دانستن تکنیک های فیشینگ ، نمی توانید از اطلاعات شخصی خود در برابر مهاجمان محافظت کنید. بنابراین ، برای دانستن کلاهبرداری های جدید فیشینگ منابع مهم را دائما دنبال و مطالعه کنید. 9. مرورگر خود را به روزرسانی کنید به روز بودن مرورگر وب هم برای امنیت و هم اطمینان از بارگیری صحیح صفحات وب بسیار مهم است. مرورگرهای وب قدیمی می توانند مشکلات امنیتی جدی مانند فیشینگ ، ویروس ها ، تروجان ها ، نرم افزارهای جاسوسی، بدافزار تبلیغاتی و سایر انواع بدافزارها را داشته باشند. وصله‌های امنیتی دائما برای مرورگرهای مشهور منتشر می‌شوند. تنها چند دقیقه نیاز است که به یک به روزرسانی دسترسی یافته و آن را دانلود و نصب کنید. 10. سیستم عامل و وصله های امنیتی را به روز کنید سیستم عامل و وصله امنیتی رایانه شما دارای عملکردهای امنیتی مهمی است که می تواند به شما در محافظت در برابر تلاشهای فیشینگ کمک کند. به روز نگه داشتن سیستم عامل و وصله امنیتی می تواند قوی ترین سطح امنیت را برای شما تضمین کند. مسیر زیر را دنبال کنید Start> control panel > system and security   و کلیک بر روی Windows Update در پنجره سمت چپ ، روی Check for updates کلیک کنید و سپس منتظر بمانید تا ویندوز جدیدترین به روزرسانی ها برای رایانه شما را جستجو کند. در صورت یافتن به روزرسانی ، روی Install updates کلیک کنید. 11. از نرم افزار آنتی ویروس استفاده کنید نرم افزار آنتی ویروس برنامه ای است که به محافظت از رایانه شما در برابر ویروس ها ، کرم ها ، اسب های تروا و سایر تهدیدهای ناخواسته رایانه کمک می کند. این برنامه هر فایلی را که از طریق اینترنت به رایانه شما وارد می شود اسکن کرده و به شما در جلوگیری از آسیب رساندن به سیستم کمک می کند. برای جلوگیری از حملات فیشینگ باید از Anti-Spyware و Firewall استفاده کنید و باید برنامه ها را مرتباً به روز کنید. اگر از ویندوز 7 استفاده می کنید ، می توانید Microsoft Security Essentials را نصب کنید. اگر از ویندوز 8 یا ویندوز 10 استفاده می کنید ، Windows Security یا Windows Defender Security Center از قبل روی رایانه شما نصب شده است. 12. یک نوار ابزار ضد فیشینگ نصب کنید نوار ابزار Anti-Phishing یک لایه محافظت در برابر کلاهبرداری فیشینگ و کاملاً رایگان است. این نوار ابزار امکان جستجوی آسان اطلاعات مربوط به سایتهایی که بازدید می کنید و محافظت در برابر فیشینگ را فراهم می کند. اکثر مرورگرهای اینترنتی محبوب دارای نوار ابزارهای ضد فیشینگ مانند Netcraft Toolbar ، McAfee SiteAdvisor ، Finjan SecureBrowsing ، Bitdefender TrafficLight و غیره هستند. این نوع نوار ابزارها در سایت هایی که بازدید می کنید به سرعت اجرا شده و آنها را با لیست سایت های شناخته شده فیشینگ مقایسه می کند. 13. از فایروال برنامه وب استفاده کنید فایروال برنامه وب یا WAF یک ابزار امنیت سایبری است. WAF برای حفاظت از برنامه‌ها، APIs ها و برنامه‌های تلفن همراه با فیلتر کردن و نظارت ترافیک مخرب HTTP بین یک برنامه وب و اینترنت طراحی شده‌است. اگر از WAF استفاده می‌کنید، از وب سایت شما، برنامه‌ها و داده‌ها محافظت خواهد شد. این کار به ترافیک قانونی (مثلا مشتریان) اجازه دسترسی داده و ترافیک مخرب را مسدود می کند. (به عنوان مثال حمله فیشینگ) 14. رمزگذاری داده ها رمزگذاری فرآیندی است که طی آن اطلاعات شما با استفاده از یک الگوریتم رمزنگاری به اطلاعاتی تبدیل می شوند که فقط کاربران مجاز می توانند به آن دسترسی داشته و آن را برای کاربران غیر مجاز غیرقابل خواندن می کند. این فرایند از داده‌های حساس مانند شماره کارت اعتباری، اطلاعات بانکی، اعتبارات ورود به سیستم و غیره با کدگذاری و تبدیل داده‌ها به متن رمزی غیرقابل خواندن محافظت می‌کند. پس بنابر مطالب گفته شده بهترین دفاع در برابر حملات فیشینگ چیست؟ به طور خلاصه ، مسدود کردن دسترسی به وب سایت های غیرمجاز ، آموزش کارکنان ، دسترسی محدود به اینترنت ، ایجاد خط مشی امنیتی و اجرای آن از حمله فیشینگ جلوگیری و محافظت می کند. عملکرد حمله فیشنگ چرا فیشینگ در شرایط بحرانی افزایش می یابد؟ مجرمان برای موفقیت در فعالیت های فیشینگ به حس فریب و شرایط اضطراب تکیه می کنند. بحران هایی مانند ویروس همه گیر کرونا فرصتی بزرگ برای مجرمان فراهم می کند تا قربانیان را با طعمه به سمت مسیر فیشینگ خود سوق دهند. هنگام بروز بحران افراد لبه تیغ قرار دارند. آنها نیاز به اطلاعات دارند و مدام از کارفرمایان، دولت و سایر مقامات مربوطه راهنمایی می خواهند. ایمیلی که به نظر می رسد از سوی یکی از این نهادها ارسال شده و حاوی اطلاعات یا دستورالعمل های جدیدی در مورد بحران است به احتمال زیاد نسبت به قبل موشکافی کمتری را به دنبال خواهد داشت. بنابراین با یک کلیک دستگاه شخص آلوده شده و یا حساب وی به خطر می افتد. فیشرها را دور نگه دارید! برای مقابله با مجرمان اینترنتی که به طور فزاینده ای پیچیده تر شده اند ، سازمان ها باید رویکرد امنیتی جامع تر و قوی تری را اتخاذ کنند. برای موفقیت، بسیار مهم است که آنها در این مسیر به کارمندان خود آموزش داده و مدیریت هویت و دسترسی را در مرکز استراتژی امنیتی خود قرار دهند.

بیشتر بخوانید

کوتاه کننده لینک گوگل

25.Feb.2022
کوتاه کننده لینک گوگل Google URL Shortener کوتاه کننده لینک گوگل یا Google URL Shortener یکی از سرویس های مفید شرکت گوگله که متاسفانه خیلی ها نمیشناسنش. سرویس کوتاه کننده لینک در واقع یک نرم‌افزار آنلاینه که یک لینک طولانی رو از کاربر دریافت میکنه و بعد اون لینک طولانی رو به یک لینک کوتاه تبدیل میکنه. شما می تونید این لینک کوتاه رو در هر جایی که دوس دارید استفاده کنید. سرویس کوتاه کننده لینک گوگل یکی از بهترین سرویس های کوتاه کننده لینکه که در این پست می خوام روش استفاده از این سرویس رو خدمت تون آموزش بدم. لزوم استفاده از سرویس کوتاه کننده لینک به طور کلی برای استفاده از سرویس های کوتاه کننده لینک 2 تا دلیل وجود داره : ■ اشتراک گذاری لینک های کوتاه بسیار راحت تره. ■ در بعضی از شبکه های اجتماعی (سرویس های مایکرو بلاگ مثه Twitter) محدودیت تعداد کرکتر وجود داره. برای مثال شما در توییتر واسه هر پست تون فقط می تونید از 140 کرکتر استفاده کنید ! معرفی Google URL Shortener یا کوتاه کننده لینک گوگل شرکت گوگل در 14 دسمبر سال 2009 یک سرویس کوتاه کننده لینک رو معرفی کرد به نام  goo.gl. دامین goo.gl شباهت زیادی به نام گوگل داره و از دو قسمت ساخته شده : قسمت نام دامین goo و قسمت TLD یا پسوند gl. پسوند gl مربوط میشه به منطقه Greenland. گرین لند یک منطقه خود مختاره که در شمال شرقی کانادا واقع شده. گوگل برای زیباتر شدن آدرس لینک های کوتاه از TLD این منطقه استفاده کرده. در ابتدا goo.gl فقط برای سرویس های خود گوگل قابل استفاده بود. اما چند وقت بعد ،  از سپتامبر 2010 سرویس goo.gl برای همه URL ها در دسترس قرار گرفت. سرویس goo.gl دو تا مزیت بسیار کاربردی و مهم داره : ■ تولید کد QR برای لینک کوتاه شده. ■ ارائه آمار دقیق تعداد بازدید از لینک های کوتاه شده. روش استفاده از سرویس کوتاه کننده لینک گوگل استفاده از سرویس goo.gl خیلی ساده است و فقط کافیه مراحل زیر رو انجام بدین. قبل از هر چیزی لازمه بدونید که بهتره برای استفاده از این سرویس حتما یک حساب کاربری گوگل داشته باشید ! ■ وارد حساب کاربری Gmail تون بشید. ■ وب سایت goo.gl رو باز کنید. ■ در اون کادر طوسیی رنگ اونجا که نوشته Paste your URL here زیرش یه کادر متنی وجود داره. لینک طولانی مورد نظر تون رو کپی و در این کادر متنی Paste کنید. ثبت لینک در سرویس کوتاه کننده لینک گوگل goo.gl ■ حالا روی دکمه آبی رنگ Shorten URL کلیک کنید. در حد تیتر عرض کنم که واژه Shorten یعنی « کوتاه کردن». ■ همونطور که ملاحظه می کنید در سمت راست صفحه لینک کوتاه تولید شده که با goo.gl شروع میشه. در ضمن یک اسکرین شات از صفحه مربوط به لینک مورد نظر تون هم نمایش داده میشه. لینک کوتاه شده + اسکرین شات صفحه مربوط به لینک ■ تموم شد ! حالا می تونید این لینک کوتاه رو در هر جایی که دوس دارید استفاده کنید. اگر حساب کاربری جیمیل داشته باشید دیگه نیازی نیست این لینک ها رو در جای دیگه ای ذخیره کنید. فقط کافیه وارد حساب کاربری تون بشید و بعد به وب سایت goo.gl مراجعه کنید تا بتونید فهرست همه لینک ها تون رو ببینید. اما اگر جیمیل ندارید باید حتما این لینک ها رو در یک فایل متنی ذخیره کنید تا اگر خواستین دفعات بعدی هم ازش استفاده کنید. آمار دقیق تعداد بازدید از لینک های کوتاه شده در goo.gl همونطور که خدمت تون عرض کردم یکی از مهم ترین مزایای سرویس کوتاه کننده لینک گوگل اینه که شما می تونید آمار دقیق بازدید از لینک ها تون رو ببینید. یه بار دیگه یادآوری میکنم ، برای اینکه بتونید مجددا به لینک ها تون دسترسی داشته باشید و آمار بازدید لینک ها رو چک کنید ، لزوما باید یه حساب کاربری گوگل (همون جیمیل) داشته باشید و پیش از ورود به سایت goo.gl باید وارد حساب کاربری جیمیل تون بشید. برای مشاهده آمار بازدید لینک ها تون مراحل زیر رو انجام بدین : ■ وارد حساب کاربری گوگل تون بشید. ■ وب سایت goo.gl رو باز کنید. ■ خب همونطور که ملاحظه می کنیم زیر کادر طوسی رنگ درج لینک ، فهرست لینک هایی که تا الان ثبت کردین در قالب یک جدول نمایش داده میشه. در این جدول می تونید خلاصه آمار بازدید تون رو ببینید. نمایش آمار بازدید از لینک ها در سرویس کوتاه کننده لینک گوگل در این جدول چنتا گزینه وجود داره : • لینک طولانی Liong URL • تاریخ ثبت لینک Created • لینک کوتاه شده Short URL • تعداد کلیک وی لینک Clicks اما یه گزینه دیگه هم جلوی لینک کوتاه وجود داره با عنوان Details. اگر روی Details کلیک کنید می تونید جزئیات کامل آمار بازدید لینک مورد نظر رو ببینید. کد QR و آمار بازدید از لینک های کوتاه شده  کد QR و آمار بازدید از لینک های کوتاه شده همونطور که ملاحظه می کنید در بالای صفحه Details لینک اصلی (لینک طولانی) ، لینک کوتاه شده و  کد QR مربوط به لینک تون نمایش داده میشه. زیرش می تونید نمودار بازدید از لینک تون رو ببینید. آمار دقیق بازدید از لینک ها در سرویس کوتاه کننده لینک گوگل یا goo.gl و در قسمت آخر صفحه چنتا نمودار دیگه هم وجود دارن : • نمودار Referrers  : منابع بازدید • نمودار Browsers : مرورگر های بازدید کننده ها • نمودار Countries : کشور هایی که کاربران از اونجا لینک شما رو دیدن • نمودار Platforms : سیستم عامل های بازدید کننده ها همونطور که عرض کردم اگر حساب کاربری گوگل داشته باشید می تونید هر وقت که دوس داشتید به این صفحه سر بزنید و آمار بازدید لینک ها تون رو چک کنید. خب دوستان ، دیدین که استفاده از سرویس کوتاه کننده لینک گوگل یا همون goo.gl خیلی ساده اس. من سعی کردم که چیزی از قلم نیوفته اما اگر بازم سوالی درباره سرویس goo.gl دارید یا اینکه تجربه ای از کار کردن با این سرویس دارید حتما در همین صفحه مطرح کنید تا بقیه دوستان هم استفاده کنن.  

بیشتر بخوانید

بهترین کوتاه کننده لینک

25.Feb.2022
در این مقاله قصد داریم بهترین کوتاه کننده لینک را به شما معرفی کنید و بخش کوچکی از امکانات این کوتاه کننده لینک را بهتون معرفی کنیم شما هم اکنون در مقابل بهترین و پر امکانات ترین کوتاه کننده لینک در سطح اینترنت و در ایران هستید جهت استفاده از این کوتاه کننده لینک کافیه با ایجاد حساب کاربری به امکانات فوق العاده بهترین کوتاه کننده لینک دسترسی خواهید داشت کافیه یبار تست کنید و نتیجه رو ببینید

بیشتر بخوانید

ابزار حرفه ای UTM برای آنالیز کانال های ورودی توسط کوتاه کننده لینک

25.Feb.2022
یکی از ابزارهای حرفه ای و مورد استفاده در لینک های کوتاه، ابزار UTM است. در واقع UTM به شما کمک می کند تا بتوانید دقیقا تشخیص دهید که از کدام کانال ها (منبع ها) بیشترین ورودی را داشتید و به تحلیل و آنالیز آنها بپردازید. مثلا: شما یک جشنواره ویژه تابستانه راه اندازی کردید، حالا می خواهید در تلگرام، اینستاگرام و کمپین های تبلیغاتی تان بررسی کنید که در کجا بیشترین و بهترین ورودی را داشتید. در هر فضایی که این کمپین را اجرا کردید می توانید متناسب با آن، منبع مورد نظر را مشخص کنید. در زایا هم ابزاری قرار دادیم که به راحتی می توانید این کانال ها را تعریف کنید. ابتدا به بخش پیوندها وارد شده و سپس بر روی آیکون (طبق تصویر زیر) کلیک کنید. ابزار حرفه ای UTM برای آنالیز کانال ها سپس پنجره ای به صورت پاپ آپ برای شما باز می شود. ابزار حرفه ای UTM برای آنالیز کانال ها 📍 مقدار Source: با این پارامتر می توانید متوجه شوید که ورودی سایت ما از چه منابعی بوده است؛ به عنوان مثال: تلگرام، تبلیغات ادورز، کمپین تبلیغاتی، سایت، فیس بوک و…؛ مثلا در تلگرام، عنوان را می توانید به این صورت تعریف کنید: telegram 📍 مقدار Medium: پارامتر مدیوم را برای نوع محتوا و تبلیغی که در نظر داریم، تعیین می کنیم. محتوای و تبلیغ ما از نوع: حمایتی، بنر، ایمیل و… می تواند باشد. به عنوان مثال تبلیغات شما از نوع ایمیل است که می توانید مقدار email را قرار دهید. 📍 مقدار Campaign: نام کمپین را مشخص می کنیم. جشنواره فروش تابستانه داریم که می توانیم مقدار summer را قرار دهیم. 📍 مقدار Term: با این پارامتر مشخص می کنیم که با چه کلمه ای وارد شده اند، که معمولا برای گوگل ادورز استفاده می شود و اختیاری است. مثلا: خرید_لباس 📍 مقدار Content: این پارامتر تعیین کننده محتوای تبلیغاتی شما است که می توانید آن را اختیاری قرار دهید. مثلا: برای تبلیغ محصول لباس، به این شکل استفاده می کنیم: Dress

بیشتر بخوانید

مزایای استفاده از کوتاه کننده لینک

24.Feb.2022
در این پست میخواییم از مزایای استفاده از کوتاه کننده لینک براتون بگیم که کوتاه کردن لینک چه مزایایی دارد و چه کاربرد هایی خواد داشت که میتوانید به راحتی از آنها در سایت کوتاه کننده لینک استفاده کنید  چهار مزیت استفاده از کوتاه کننده های لینک  1. فضای کم برای استفاده و جایگزین لینکهای فارسی: محتوا بخش مهمی از هر استراتژی بازاریابی است. برای به اشتراک گذاری آن محتوا، به لینک های صحیح نیاز دارید. کوتاه کننده لینک کمک می کند بدون اینکه فضای زیادی با لینک های طولانی و فارسی در پست های اجتماعی خود اشغال کنید، پست های کوتاه و زیبایی برای مخاطبان خود ایجاد کنید. حتی میتوانید لینک های کوتاه شده را در روزنامه، مجلات، کارت ویزیت و پیام کوتاه (SMS) هم استفاده کنید.  2. آنالیز، تحلیل و ردیابی لینک ها: یکی از دلایلی که اخیراً کوتاه کننده لینک بسیار مورد توجه قرار گرفته، داده های جامعی است که به صورت لحظه ای به مدیران میدهد. مدیران میتوانند لینک ها را به صورت گروهی و یا به صروت تکی آنالیز کنند؛ این آنالیز شامل: تعداد کلیک ها، موقعیت جغرافیایی (IP) ، صفحه ای که در آن لینک کلیک شده، دستگاه و مرورگر کاربر، می باشد. این نوع اطلاعات برای مدیران وب سایت و شرکت ها بسیار ارزشمند است زیرا نشان می دهد مشتری ها از کجا می آیند، چه موقع می آیند و به چه چیزهایی علاقه دارند. این نوع اطلاعات به شرکت ها کمک می کند محصولات بهتری تولید کنند و همچنین مدیران سایت محتوای هدفمندتری تولید می کنند. اطلاعات دقیق باعث کارآیی بیشتر اقتصاد می شود.    3. طراحی صفحات سفارشی، انتخاب آیکون، موضوع و توضیحات دلخواه: با استفاده از ابزارهای کوتاه کننده لینک میتوانید لینک ها، گروه های لینک، صفحات سفارشی، آیکون ها، دامنه های سفارشی و ... را بدون نیاز به کد نویسی طراحی، و مدیریت کنید. 4. نمایش ندادن لینک واقعی به کاربران: بعضی از کاربران از روی عمد از کوتاه کننده ها برای سردرگم کردن مردم استفاده میکنند. کاربر تنها پس از کلیک کردن بر روی لینک می‌تواند متوجه شود که بر روی چه چیزی کلیک کرده است. این قابلیت، می‌تواند مورد استفاده های غیراخلاقی نیز قرار گیرد. به عنوان مثال شما را به وب سایتی هدایت کند که اگر نامش را دیده بودید، روی آن کلیک نمی‌کردید. 

بیشتر بخوانید

کوتاه کننده لینک چیست؟

24.Feb.2022
این پست در باره این می باشد که کوتاه کننده لینک چیست پس اگر مایل به مطالعه این پست هستید با ما همراه باشید. شاید نیاز باشد تا گاهی اوقات، لینک های خود را کوتاه کنید. مثلاً می‌تواند لینک سایت‌تان باشد که به دلیل داشتن لینک (URL) طولانی، قراردادن آن لینک در صفحات مختلف، زیاد جالب نیست. در اینجا می‌توان از سرویس های کوتاه کننده لینک استفاده کرد. مثلاً شاید بخواهید در بیوگرافی پیج اینستاگرامتان، لینکی از صفحات وب سایتتان را قرار بدهید. اگر بخواهید همان لینک طولانی را قرار دهید، احتمال دارد که بیو پیج‌ اینستاگرامتان، به‌هم‌ریخته شود. در اینجا می‌توانید از لینک کوتاه استفاده کنید.  کوتاه کننده لینک چیست؟  امروزه با پیشرفت شبکه جهانی اینترنت و گسترش روزافزون سایت ها و لینک ها روی بستر وب، تکنیک هایی برای مدیریت لینک ها استفاده میشود. کوتاه کننده لینک (URL) ابزاری است که طول لینک شما را با اسم دلخواه، به یک لینک کوتاه تبدیل می کند؛ این به این معناست که لینک کوتاه شده شما پس از کلیک، به صفحه مقصد منتقل یا به اصطلاح ریدایرکت (Redirect) می شود.       

بیشتر بخوانید

کلمات کلیدی کوتاه کننده لینک

24.Feb.2022
کوتاه کننده لینک بهترین کوتاه کننده لینک لینک کوتاه کوتاه کننده کوتاه لینک کوتاه کننده لینگ لینک کوتاه کننده کوتا کننده لینک كوتاه كننده لينك برنامه کوتاه کننده لینک کوتاه‌کننده‌لینک کوتاه‌کننده لینک سایت کوتاه کننده لینک کوتاه ککنده لینک کوتاه کننده لین کوتاه کنده لینک کوتاه کننده لبنک کوناه کننده لینک لینک لینک کوتاه کننده لینک چیست لينك كوتاه كن کوتاه کننده اینک کوتاه کننده لینک رایگان خلاصه کننده لینک سرویس کوتاه کننده لینک کننده لینک کوتاه بهترین سایت کوتاه کننده لینک ربات کوتاه کننده لینک کوتاه کننده‌لینک کوتاه کننده لینک برای اینستاگرام کوتاهکننده لینک api کوتاه کننده لینک کوتاه کننده لینک فارسی کوتاه کننده لیتک کوتاه کننده بینک کوتاه کننده آدرس کوتاه کننده لینک دلخواه کوتاه کنند لینک بهترین سرویس های کوتاه کننده لینک لینک کوتاه کن کوچک کننده لینک کوتاه کننده لینک خارجی بهترین سایت های کوتاه کننده لینک کوتاه سازی لینک کوتاه کننده لینک سایت کوتاه کردن لینک بهترین کوتاه کننده های لینک کوتاه ساز لینک کوتاه کننده لینم کوتاه کننده لینک api امداد خودرو گلزاری سایت های کوتاه کننده لینک کوتاه کننده لینک اینستاگرام ایجاد لینک کوتاه کوتاه کننده لینک تلگرام اسکریپت کوتاه کننده لینک تیشرت پینک فلوید لينك امداد خودرو ساوه همدان امداد خودرو سروش .xyz vertical ربات کوتاه کننده لینک برای تلگرام xyz بهترین کوتاه کننده لینک گوگل   کوتاه کننده لینک یوتیوب کوتاه کننده لینک گوگل کوتاه کننده لینک خارجی کوتاه کننده لینک یون کوتاه کننده لینک واتساپ کوتاه کننده لینک bit کوتاه کننده لینک اینستاگرام کوتاه کننده لینک تلگرام کوتاه کننده لینک برای اینستاگرام کوتاه کننده لینک انلاین کوتاه کننده لینک ایتا کوتاه کننده لینک اندروید کوتاه کننده لینک اینترنتی کوتاه کننده لینک برای اینستا کوتاه کننده لینک توآد ساخت کوتاه کننده لینک اختصاصی کوتاه کننده لینک با درامد کوتاه کننده لینک بیت کوتاه کننده لینک بدون فیلتر کوتاه کننده لینک با نام دلخواه کوتاه کننده لینک با قابلیت ویرایش کوتاه کننده لینک برای تلگرام کوتاه کننده لینک با آدرس دلخواه درامد با کوتاه کننده لینک کار با کوتاه کننده لینک کوتاه کننده لینک پیوند کوتاه کننده لینک با پایتون پی لینک کوتاه کننده لینک کوتاه کننده لینک تولد کوتاه کننده لینک تلگرام برای اینستاگرام کوتاه کننده لینک توییتر ربات کوتاه کننده لینک تلگرام yon ربات کوتاه کننده لینک تلگرام کوتاه کننده ی لینک تو اد ثبت نام در کوتاه کننده لینک کوتاه کننده لینک جدید کوتاه کننده لینک جوملا کوتاه کننده لینک چیست کوتاه کننده لینک گوگل چیست کوتاه کننده لینک یعنی چی اسکریپت کوتاه کننده لینک حرفه ای کوتاه کننده لینک خبر سایت کوتاه کننده لینک خارجی کسب درامد از کوتاه کننده لینک خارجی کوتاه کننده لینک دلخواه کوتاه کننده لینک درامد کوتاه کننده لینک دیجی کالا کوتاه کننده لینک درآمدزا کوتاه کننده لینک در گوگل کوتاه کننده لینک وان دا کوتاه کننده لینک با دامنه اختصاصی کوتاه کننده لینک با کسب درآمد کوتاه کننده لینک درآمد کوتاه کننده لینک ریزی کوتاه کننده لینک روبیکا ربات کوتاه کننده لینک ربات کوتاه کننده لینک برای تلگرام کوتاه کننده لینک زایا درآمدزایی از کوتاه کننده لینک کوتاه کننده لینک شهاب کوتاه کننده لینک به صورت دلخواه درامد از طریق کوتاه کننده لینک کوتاه کننده لینک عکس کوتاه کننده لینک فارسی کوتاه کننده لینک فیسبوک کوتاه کننده لینک فایل فیکس لینک کوتاه کننده لینک قالب کوتاه کننده لینک قالب html کوتاه کننده لینک کوتاه کننده لینک کسب درآمد کوتاه کننده لینک کانال تلگرام کد کوتاه کننده لینک وردپرس کاربرد کوتاه کننده لینک کانال کوتاه کننده لینک نرم افزار کوتاه کننده لینک برای کامپیوتر کوتاه کننده لینک گروه تلگرام سایت کوتاه کننده لینک گوگل برنامه کوتاه کننده لینک گوگل آموزش کوتاه کننده لینک گوگل کوتاه کننده لینک با گوگل کوتاه کننده لینک لیش کوتاه کننده لینک لاین کوتاه کننده لینک بیتلی کوتاه کننده لینک معتبر کوتاه کننده لینک مخلص کوتاه کننده لینک مستقیم کوتاه کننده لینک مناسب اینستاگرام کوتاه کننده لینک میترا معرفی کوتاه کننده لینک متن کوتاه کننده لینک مشکل کوتاه کننده لینک کوتاه کننده لینک نرم افزار بهترین نرم افزار کوتاه کننده لینک برای اندروید کوتاه کننده لینک وان افزونه ی کوتاه کننده لینک وردپرس وب سایت کوتاه کننده لینک کوتاه کننده لینک ها سرویس کوتاه کننده لینک ها سایت های کوتاه کننده لینک خارجی برنامه های کوتاه کننده لینک اپلیکیشن های کوتاه کننده لینک کوتاه کننده لینک ایکیا کوتاه کننده ی لینک کوتاه کننده ی لینک گوگل کوتاه کننده ی لینک ریزی برنامه ی کوتاه کننده لینک افزونه ی کوتاه کننده لینک کوتاه کننده ی لینک yon کوتاه کننده ی لینک تلگرام کوتاه کننده لینک 1da کوتاه کننده لینک 10ad کوتاه کننده لینک 2ad کوتاه کننده لینک 2 کوتاه کننده لینک 8j8 کوتاه لینک گوگل کوتاه لینک یون کوتاه لینک تولد کوتاه لینک تلگرام لینک کوتاه کن گوگل لینک کوتاه کن bit لینک کوتاه اینستاگرام لینک کوتاه کن اینستاگرام لینک کوتاه اینستا لینک کوتاه ایرانی لینک کوتاه اختصاصی کوتاه کننده لینک اینستاگرام کوتاه کننده لینک انلاین کوتاه کننده لینک ایتا کوتاه کننده لینک اندروید لینک کوتاه برای اینستا کوتاه کننده لینک بیتلی کوتاه کننده لینک بیت کوتاه کننده لینک با درامد کوتاه کننده لینک برای اینستا کوتاه کننده لینک با قابلیت ویرایش کوتاه کننده لینک برای تلگرام کوتاه کننده لینک با یون لینک کوتاه پیج اینستاگرام کوتاه کننده لینک پیوند کوتاه کننده لینک با پایتون کوتاه کننده لینک تلگرام برای اینستا كوتاه كردن لينك تلگرام با گوگل کوتاه کننده لینک تلگرام برای اینستاگرام کوتاه کننده لینک توییتر لینک کوتاه کن تلگرام ساخت لینک کوتاه تلگرام کوتاه کننده لینک جدید کوتاه کننده لینک جوملا لینک کوتاه چیست کوتاه کننده لینک گوگل چیست کوتاه کننده لینک یعنی چی اسکریپت کوتاه کننده لینک حرفه ای کوتاه لینک خبر کوتاه کننده لینک خارجی سایت کوتاه کننده لینک خارجی لینک کوتاه دائمی لینک کوتاه درامد کوتاه کننده لینک دلخواه كوتاه كردن لينك در گوگل کوتاه کننده لینک دیجی کالا کوتاه کننده لینک درآمدزا کوتاه کننده لینک در گوگل ساخت لینک کوتاه در وردپرس کوتاه کننده لینک ریزی کوتاه کننده لینک روبیکا ربات کوتاه لینک کوتاه کننده لینک زایا کوتاه سازی لینک گوگل کوتاه ساز لینک گوگل اسکریپت کوتاه ساز لینک بیو لینک ربات کوتاه ساز لینک اسکریپت کوتاه کننده لینک ساده نرم افزار کوتاه سازی لینک لینک کوتاه شده لینک کوتاه شده اینستاگرام ایجاد لینک کوتاه شده کوتاه کننده لینک به صورت دلخواه لینک کوتاه عکس کوتاه کننده لینک فارسی کوتاه کننده لینک فیسبوک کوتاه کننده لینک فایل کوتاه کننده لینک بدون فیلتر تداوی قد کوتاهی کوتاه لینک کننده کوتاه کننده لینک گوگل کوتاه کننده لینک یون کوتاه کننده لینک واتساپ کوتاه کننده لینک bit کوتاه کننده لینک کوتاه کننده لینک گروه تلگرام ساخت لینک کوتاه گوگل لینک گروه کوتاه قامتان لینک کوتاه لیش لینک کوتاه لاین کوتاه کننده لینک لاین لینک کوتاه مطلب لینک کوتاه مطلب وردپرس لینک کوتاه مطلب در وردپرس کوتاه کننده لینک مخلص کوتاه کننده لینک مستقیم کوتاه کننده لینک میترا کد لینک کوتاه مطلب وردپرس کوتاه نمودن لینک کوتاه کننده لینک نرم افزار لینک کوتاه واتساپ لینک کوتاه ووکامرس کوتاه کننده لینک وان دا کوتاه کننده لینک وان افزونه لینک کوتاه وردپرس نمایش لینک کوتاه وردپرس کوتاه کننده لینک ها لینک های کوتاه شده سرویس کوتاه کننده لینک ها لینک کوتاه یوتیوب کوتاه کننده لینک یوتیوب کوتاه کننده لینک ایکیا کوتاه کننده ی لینک کوتاه کننده ی لینک گوگل کوتاه کننده ی لینک ریزی برنامه ی کوتاه کننده لینک افزونه ی کوتاه کننده لینک افزونه ی کوتاه کننده لینک وردپرس کوتاه کننده لینک 10ad کوتاه کننده لینک 1da کوتاه کننده لینک 2ad کوتاه کننده لینک 8j8

بیشتر بخوانید